Az elmúlt időszakban jópár helyre megérkezett egy-egy újonnan rendelt sorozat első kocsija, szerelvénye, érdemes átfutni milyen járműveket láthatunk a közeljövőben.
Elkezdődött a 2007-ben megrendelt Hyundai-Rotem szerelvények szállítása Sao Pauloba. A 160 millió dolláros üzlet keretében a koreai cég 14 darab, egyenként hatkocsis szerelvényt szállít a brazil városba. A Rotemnek nem ez az első metrórendelése Brazilíából: az épülő salvadori metró szerelvényeit is ők szállíthatják. A most behajózott vezető nélküli szerelvények Sao Paulo négyes számú metróvonalára fognak kerülni, melyet várhatóan jövő évben nyitnak meg. A vonal 12,8 kilométer hosszú lesz, 11 állomással. Az első ütem keretében hat megállót adnak át a nagyközönségnek, míg a többi várhatóan 2012-ben nyílik meg.
Rotem az exportpiacok mellett a hazai környezetre is odafigyel, a közelmúltban mutatták be az első light rail járművüket. Persze mint ahogy korábban kiderült már, Dél-Koreában a light rail mást jelent, mint az európai terminológiában - maradjunk annyiban, hogy az ott LRT - Light rapid transit néven ismert rendszer közelebb áll a mi európai könnyűmetróinkhoz. A Rotem az 50, párban járó kocsit a Puszan-Kimhae vonalra gyártja, melyet 2011-ben adnak át, a puszani metróhálózat kiegészítéseként. Sajnos a korai vállalati kultúra következményeként a vezetőkről több fotó van, mint magáról a járművekről, melyekről egy értelmeset sem találtam, technikailag leginkább a nemrég megnyílt vancouveri Canada Line szerelvényeihez hasonlíthatóak.
Érdekesség, hogy a vonal megnyitásával Puszanban két LRT is lesz, az egyik gumikerekű, a Kimhaebe vezető vonal meg hagyományos vasúti pályán futó....
A hazai olvasók talán a londoni S típusú szerelvényekkel találkozhatnak leginkább majd, melynek első példányát szeptember 21-én mutatták be a brit fővárosban. A nyolckocsis, Bombardier által gyártott szerelvényt az elkövetkező hónapokban folyamatosan tesztelik, forgalomba helyezése előreláthatólag csak a következő évben fog bekövetkezni. A Metropolitan Line-ra kerülő vonat csak első a korábban megrendel 58-ból, melyeknek legérdekesebb tulajdonsága, hogy az első légkondicionált szerelvények lesznek a londoni metróhálózaton. A nyolckocsis szerelvények mellett a TfL további 133 hétkocsis szerelvényt rendelt, melyek a District és a Circle vonalakra kerülnek majd.
S hogy a kínaiak mennyire ráálltak a városi kötöttpályás járművek gyártására, mint ahogy szóba került Izmir kapcsán: a CSR Puzhen augusztusban adta át az első light rail kocsit a hongkongi Tuen Mun LRT hálózatnak, melyet 21 másik követ majd. A 20 méter hosszú, 2,6 méter széles járművek Hongkonba szállítását a cég mérföldkőnek tekinti, ez volt ugyanis az első exportszállításuk városi közlekedési területen.
A hongkongi fotót Gordon Graham, a londonit Chris Coe készítette.