A tömegközlekedési hírekből sokat lehet okosodni, meg lehet például tudni, hogy mi az, hogy crore (amit aztán az ember a Gettómilliomos eredeti nyelven történő nézésekor jól fel is használhat :)), ki volt Mikayıl Müşfiq, vagy épp merre van Xian. A legújabb találat Crowfoot, ami Calgary legújabb light rail állomásának neve, a név azonban a feketelábú indiánok egyik XIX. századi vezérétől származik. Crowfoothoz számtalan dolgot kötnek, itt a kötöttpályával foglalkozó blogon említsük csak meg azt, hogy örök életre szóló arcképese volt a Canadian Pacific Railway szerelvényeire.
Maga az állomás, melyet róla elneveztek, Calgaryban van tehát, Alberta államban, a feketelábú törzs ősi területén. Az állomás a Calgary-i light rail hálózat kék vonalának északnyugati hosszabbításának végállomása 2009. június 13-a óta. A hosszabbítás az északnyugati irányban 2003 óta először történt, akkor, és most is mindössze egy megállónyi szakaszt adtak át. A most átadott etap 3,4 kilométeres hossza azonban jelzi, hogy nem átlagos villamosvonalról van szó, sokkal inkább közelebb áll a vonal a mi hévünkhöz. (ezt a megállótávolságot egyébként többen kritizálták, mondván az LRT egy mezei elővárosi vonattá változott át így)
A kétvonalas, közel 50 kilométeres hálózat (térkép) északnyugati hosszabbítása 1987 óta épül lassan, de folyamatosan. Feladata Calgary északnyugati részének kiszolgálása, az itt lakó 300 ezer ember belváros irányú kapcsolatának megteremtése. Hogy ezt sikeresen teszi, azt jól mutatja, hogy az északnyugati vonalszakaszon egy átlagos hétköznap 101 ezer utas van, mellyel a vonal igencsak kiemelkedik sok más észak-amerikai társához képest. (a hálózat összutasszáma 219 ezer fő naponta)
Az észanyugati hosszabbítás legújabb, tavaly átadott szakaszának építése 2006-ban kezdődött meg - meglepő módon autópálya építéssel. A projekt ugyanis három fő nagy részből állt, egyrészt az LRT vonallal párhuzamosan haladó autópálya egy részének négyről hat sávra bővítése, másrészt új autópálya-csomópontok építése is az elképzelések között volt a kötöttpálya nyomvonalának szimpla meghosszabbítása mellett. Ez fontos is volt, hisz az állomást úgy tervezték, hogy egy autópálya-csomópont része legyen, mintegy 1350 P+R férőhellyel (terv), a végállomásig pedig az autópálya közepén haladnak a szerelvények. (Google Maps) A végállomáson egy kisebbb buszpályaudvart is kialakítottak. Valami ilyennek álmodták meg a tervezők a mi négyes metrónk Virágpiaci végállomását, saját véleményem azonban az, hogy ma már lehet, hogy a végállomás helyét kintebb, Budapest határán túl kell keresni.
Az építkezések Calgaryban összesen 183 millió kanadai dollárt (35 milliárd forintot) tettek ki, ebből az LRT vonal hosszabbítása 116 millióval részesedett. Az állomás négykocsis szerelvények fogadására épült, ilyen hosszú vonatok közlekedése azonban ma még nem lehetséges, a belvárosi állomások jórésze ugyanis mindössze háromkocsis vonatokra méretezett peronnal rendelkezik. A tervek 2015-ig tervezik megvalósítani a belvárosi megállók ütemezett bővítését. A flotta nagyrésze is átalakul várhatóan: a kocsipark eredeti gerincét adó, a frankfurti metró kocsijából kifejlesztett, Edmontonban, és San Diegoban is használt Siemens U2-k nyugdíjba vonulnak addig, s az említett két városban szintén közlekedő Siemens SD-160-ok mellé új kocsik érkeznek.
A vonal folytatása már előkészület alatt van, a következő szakasz átadását 2014-re prognosztizálják.
srp775 végigfotózta az állomás építkezését, az elejétől a végéig, itt lehet a fotóit megtalálni.
A posztban látható fotókat Jason Reid készítette.