A közép- és dél-amerikai térség a milliós városok számához képest meglehetősen ellátatlan városi kötöttpályás tömegközlekedéssel. Ugyan épülnek metrók és a sikeres Bus Rapid Transit rendszerek úttörői is ehhez a területhez köthetőek, a nagyvárosok többségében továbbra is a kisebb-nagyobb buszok hálózata a jellemző. Talán rosszul tippelek, de úgy gondolom, hogy a város közlekedés megújításában, új infrastruktúrális elemek építésében a következő évtizedben Latin-Amerikában is nagy változások várhatóak, kezdve a térség legerősebb gazdaságával, Brazíliával, ahol a foci-vb és az olimpia rendezése is lendületet adhat a közösségi közlekedés fejlesztésének. Vélhetően Brazíliát - inkább 2020 után már - sorra követik a kisebb országok városai is. Vannak országok azonban, ahol elévágtak a dolgoknak, és jól vagy rosszul - döntse el mindenki maga - úgy döntöttek, hogy hamarabb belevágnak a metróépítésbe.
A santo domingoi metróhálózat elindulásáról két éve, ugyanígy karácsonykor szó volt. Most egy másik közép-amerikai kis ország, Panama is metróépítésbe fog, ráadásul erőltetett ütemben. A metróépítésről először tavaly hallottunk, idén januáérban mutatták be a végleges nyomvonalat, azóta lebonyolították az építésről és üzemeltetéről szóló tendert, ismerjük a járműszállítót, az építkezés pedig pár nap múlva hivatalosan is elkezdődik. Az átadást 2013-ra tervezik, azaz elképzelhető, hogy hamarabb nyílik meg a mi négyes metrónknál, holott az építés ötlete sokkal újabb.
A főképp a csatornáról ismert ország 3,2 millió lakosának bő egyharmada a fővárosban és közvetlen környezetében él, így a jelenleg autóbuszokkal lebonyolított városi közlekedésben mindneképp fejlődés következhet be. A 13,7 kilométer hosszú, 13 megállós vonal hosszának közel felén viadukton, a másik felén alagútban fog haladni, észak-déli irányban keresztezve a várost. A vonal a történelmi belvárost és az üzleti negyedet egyaránt érinti. (hivatalos honlap)
Az építés-üzemeltetést a jelentkező konzorciumok közül végül a spanyol-brazíl Línea Uno csoport végezheti, megelőzve a Grupo Italiano Metro Panamát. A vonal építését az olaszok kevesbeb pénzért vállalták volna, 1,401 milliárd dollárért, szemben a Línea Uno 1,447 milliárdos ajánlatával. A technikai részpontok alapján azonban végül a drágább ajánlat bizonyult nyertesnek, a lehetséges 1000 pontból a győztes csoport 917-et, míg a vetélytárs mindössze 708-at szedett össze.
A finanszírozás hátterét az Inter-American Development Bank és a Corporación Andina de Fomento biztosítja, érdekesség, hogy a projektmenedzsmentben szerepet vállal a barcelonai közlekedési cég TMB is. Lehet, hogy a panamai metrót a későbbiekben ők üzemeltetik majd? (ahogy pl. Koppenhágában a milánóiak voltak jelen)
A győztes csoport a járművek szállításával, valamint az áramellátás és a járműirányítás kiépítésével az Alstomot bízta meg, ami ennek értelmében 57 kocsit szállíthat a vonalra. Hogy az 57 kocsi hogyan oszlik meg a vonatok között, az kérdés, 19 darab háromkocsis vonat lenne?
És ha valaki nem értené a nagy sietséget: 2014-ben elnökválasztás lesz Panamában.