PTinfo

PTinfo

Panama-metró

2010. december 28. - mestska

A közép- és dél-amerikai térség a milliós városok számához képest meglehetősen ellátatlan városi kötöttpályás tömegközlekedéssel. Ugyan épülnek metrók és a sikeres Bus Rapid Transit rendszerek úttörői is ehhez a területhez köthetőek, a nagyvárosok többségében továbbra is a kisebb-nagyobb buszok hálózata a jellemző. Talán rosszul tippelek, de úgy gondolom, hogy a város közlekedés megújításában, új infrastruktúrális elemek építésében a következő évtizedben Latin-Amerikában is nagy változások várhatóak, kezdve a térség legerősebb gazdaságával, Brazíliával, ahol a foci-vb és az olimpia rendezése is lendületet adhat a közösségi közlekedés fejlesztésének.  Vélhetően Brazíliát - inkább 2020 után már - sorra követik a kisebb országok városai is. Vannak országok azonban, ahol elévágtak a dolgoknak, és jól vagy rosszul - döntse el mindenki maga - úgy döntöttek, hogy  hamarabb belevágnak a metróépítésbe.

A santo domingoi metróhálózat elindulásáról két éve, ugyanígy karácsonykor szó volt. Most egy másik közép-amerikai kis ország, Panama is metróépítésbe fog, ráadásul erőltetett ütemben. A metróépítésről először tavaly hallottunk, idén januáérban mutatták be a végleges nyomvonalat,  azóta lebonyolították az építésről és üzemeltetéről szóló tendert, ismerjük a járműszállítót, az építkezés pedig pár nap múlva hivatalosan is elkezdődik. Az átadást 2013-ra tervezik, azaz elképzelhető, hogy hamarabb nyílik meg a mi négyes metrónknál, holott az építés ötlete sokkal újabb.

A főképp a csatornáról ismert ország 3,2 millió lakosának bő egyharmada a fővárosban és közvetlen környezetében él, így a jelenleg autóbuszokkal lebonyolított városi közlekedésben mindneképp fejlődés következhet be. A 13,7 kilométer hosszú, 13 megállós vonal hosszának közel felén viadukton, a másik felén alagútban fog haladni, észak-déli irányban keresztezve a várost. A vonal a történelmi belvárost és az üzleti negyedet egyaránt érinti. (hivatalos honlap)

Az építés-üzemeltetést a jelentkező konzorciumok közül végül a spanyol-brazíl Línea Uno csoport végezheti, megelőzve a Grupo Italiano Metro Panamát. A vonal építését az olaszok kevesbeb pénzért vállalták volna, 1,401 milliárd dollárért, szemben a Línea Uno 1,447 milliárdos ajánlatával. A technikai részpontok alapján azonban végül a drágább ajánlat bizonyult nyertesnek, a lehetséges 1000 pontból a győztes csoport 917-et, míg a vetélytárs mindössze 708-at szedett össze.

A finanszírozás hátterét az Inter-American Development Bank és a Corporación Andina de Fomento biztosítja, érdekesség, hogy a projektmenedzsmentben szerepet vállal a barcelonai közlekedési cég TMB is. Lehet, hogy a panamai metrót a későbbiekben ők üzemeltetik majd? (ahogy pl. Koppenhágában a milánóiak voltak jelen)

A győztes csoport a járművek szállításával, valamint az áramellátás és a járműirányítás kiépítésével az Alstomot bízta meg, ami ennek értelmében 57 kocsit szállíthat a vonalra. Hogy az 57 kocsi hogyan oszlik meg a vonatok között, az kérdés, 19 darab háromkocsis vonat lenne?

És ha valaki nem értené a nagy sietséget: 2014-ben elnökválasztás lesz Panamában.

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr322533809

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

nemeza 2010.12.28. 20:25:37

Vihetnék a nekünk szánt metrókat.. :P

gramercy 2010.12.28. 21:30:13

@nemeza: vihetik de akkor tuti hamarabb nyitnak

---

panama city oles leptekkel menetel: www.vacation-planet.com/images/panama-city.jpg

mestska · http://cities.blog.hu 2010.12.28. 21:44:14

@gramercy:

OFF

ja, csak néztem én is nagyokat, hogy micsoda felhőkarcoló-tenger nőtt itt ki. Gondolom az adókedvezmények miatt. az emporis szerint 188 meglévő high-rise building van, 188 másik épülő és további 212 tervezett.
242 méter a legmagasabb, most lett-lesz kész.

Ferenczi 2010.12.28. 22:52:55

Panama lassan olyan lesz, mint egy gombostű. Azért szégyen, hogy 2006-ban kezdett metrónk még mindig csak 60%-ban van kész... Ők pedig egy hasonló kaliberű (Bp. 12,7km-Panama 13,7km) beruházást 2év alatt kiviteleznek cakon puder, lehet nekünk is a Línea Uno csoportot kellett volna megbízni... Nem ezt a tolvajbandát.

kalandlövész · http://kalandloveszet.hu 2010.12.28. 23:32:17

Csak nehogy megcsinálják néhány év alatt, mert akkor magyarázkodhat demszkigrád hogy miért húzták 20+ évig :)))))))))

galicius 2010.12.29. 08:57:16

Egy haver elmesélte,aki ott él,hogy azért került ennyibe,mert ott is meg kell köszönni a melót a főnökségnek.Állítólag a 700 millából 200 a zsebekbe ment.És egyáltalán nem tetszett a népnek a megépítése,inkább az utakat akarták volna rendbe hozatni.

www.Bisex.hu · http://www.bisex.hu/aff/99e46a59d4f8188eda373d36ecd8cc3a 2010.12.29. 09:26:54

de gondolom ott nem ez a tróger magyar csapat fog építeni :DDDDDDDDDDDDD

www.Bisex.hu · http://www.bisex.hu/aff/99e46a59d4f8188eda373d36ecd8cc3a 2010.12.29. 09:28:26

csak mellékesen, volt egy spanyol csapat, aki a töredéke árért megcsinálta volna 15 hónap alatt ezt amit mi, helyettünk pont úgy, ahogy kellene. és utána vállalták a kötbért, ha nem lettek volna kész időre

ruba 2010.12.29. 10:45:58

Vicces, hogy én meg pont most olvastam, hogy nálunk még a 4-es metró második szakaszát is törlik:) A másik ami elgondolkodtató, hogy amikor 2005-ben elkezdték építeni, akkor azt mondták, hogy 2009-ben, vagyis 4 év múlva lesz kész. Most már néhol inkább 2015-ről lehet hallani, vagyis 5 év építkezés után sikerült elérni, hogy egy évvel több van hátra az átadásig, mint amikor elkezdték, ami azért lássuk be, nem kis teljesítmény... Közben meg ilyen országok mint Panama simán megépítenek egy teljes metróvonalat. Szintén az elmúlt egy hónapban adtak át két metróhosszabbítást Ukrajnában, az egyik kijevi vonal lett hosszabb 3 megállóval, és az egyik harkovi pedig egy megállóval. Ráadásul pl Kijevben a 3-ik vonal első 3 megállós szakaszát 1989-ben adták át, azóta ez a vonal már 16 megállós, és 24km hosszú, és mindemellett a másik két vonal is hosszabbodott 1990 óta, nálunk meg nem történt az ég világon SEMMI. És ez az, amit nem tudok elfogadni, mert lehet persze jönni Béccsel, Prágával, Londonnal stb., de azt még el tudnám fogadni, hogy ezekhez a városokhoz képest le vagyunk maradva, de hogy ilyen országok is lehagynak minket, mint Panama, Románia vagy Ukrajna, az egyszerűen szégyen, és nincs rá elfogadható magyarázat. De még az is oké lenne, hogy nem épül új metróvonal, ha az lenne, hogy azért nincs rá pénz, mert helyette felújítják a meglévő HÉV és villamosvonalakat, új járműveket szereznek be, fejlesztik az utastájékoztató rendszert, a jegyrendszert stb. De semmi nem változik, valahogy semmire sincs itt pénz. Közben a régebben joggal lesajnált Bukarestben vadonatúj alacsonypadlós Mercedes buszokról (merthogy szinte csak olyanok vannak) lehet átszállni az újonnan átadott metróvonalon közlekedő 2-3 éves Bombardier szerelvényekre. Szófiában is 1998-ban adták át a metró első szakaszát, ma egy 14 megállós, 18km hosszú vonaluk van, és épül az egyes vonal folytatása, és a 2-es vonal első szakasza. Mindezt ráadásul egy olyan országban, ahol kevesebben élnek, és jóval kevesebbet keresnek az emberek, vagyis jóval kevesebb az állam bevétele is, amiből a metrót finanszíroznia kell. Na, kidühöngtem magam, bocsánat, ha kicsit hosszú lett :)

BPO654 2010.12.29. 11:50:48

@ruba: Mindez egy mondatban megválaszolható; azért van mindez amit leírtál, mert nem az a Panama, hanem ez itt, csak mi másképp hívjuk; Mutyisztán a mi hazánk neve.
Egyébként 2017-ig nem fog megéülni a 2.szakasz meg később se sztem, nincs is rá szükség! 165Mrd lett volna 96-69 arányban állta volna az állam-főváros. Addigra mire odaérne úgyis 200Mrd lenne. A "Róma 1976" c.topikban leírtam az átmérős vonalakat, de pont a 24 hosszabbítást felejtettem leírni, amit a Festeticsből kivezetünk a Thökölyre, és úgy megy egészen Rkp-ig. Pontosan a M4 helyett! Valszeg olcsóbb lesz........ .:P

geegee · http://eszakonelunk.blog.hu 2010.12.29. 13:22:41

Lesznek még itt panamázások, egészen biztos... :)

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.12.29. 17:57:45

@ruba: Azért nem ilyen tiszta a helyzet. Tudod mit? Emberségből én kb örülnék, ha ez lenne a valóság, hogy Romániától kezdve Panamáig mindenki ezerrel fejlődik, csak mi lépegetünk hátra. Ez már csak azért is jó lenne, mert azt jelentené, hogy előbb vagy utóbb, mi is kénytelenek lennénk jó irányba menni.
Na de nem így van. Az, hogy Ukrajnában épül metró (~5ször többen lakják) az oroszok mellett, nem csoda, sőt, minimum. Ráadásul Ukrajnában foci EB lesz, így azért építettek extragyorsasággal metrókat, ennek ellenére nem irígylem őket, sőt.
Romániában bár nem lesz EB, azért szintén nem irígylésre méltóak. A románokkal semmi személyes problémám nincs, de nagyon nagy pénzt kéne fizetni nekem, hogy Bukarestben lakjak. A tömegközlekedésük egyáltalán nem olyan jó, mint ahogy úgy tűnik, hogy sok új buszt vettek.

Panama pedig megint egy külön történet. Azok a felhőkarcolok részben amerikaiakkal vannak teleültetve, amerikai igazgatókkal és a nyereségek jórésze amerikába folynak el. Persze az évek során egyre több jut a panamaiaknak is(és egyéb külföldieknek is), de összességében nem olyan lenézően kell felhördülni, hogy már ők is meg a románok is előttünk járnak..
Hanem úgy, hogy "ezek", hogyhogy nem mágneses metróhálózattal közlekednek már tíz éve?!
Nem viccelek, Panama most egy Dubaj szintű gazdagságú ország lehetne kb, ha a bevételeiket nem amerika csapolná le.

Ugye nem kell bemutatni a Panama-csatornát, aminek horribilis bevételei vannak, még most is.
Régebben totálisan, teljes egészében amerikai tulajdonban volt, így az amerikaiak szabták meg, hogy mennyit kérnek a használatért, saját maguktól(és persze másoktól). A bevétel mondanom se kell, hogy amerikába ment.
Később a csatorna maga panamai lett, de olyan cselesen, hogy a bevétel még mindig amerikai céghez vándorolt, ami elsősorban sz.rráfizette a panamai amerikaiakat, másodsorban, meg ment haza a pénz.

Emellé jön a kereskedelem, a trópusi növényekkel (kávé, banán) amiből nem lehet eleget termelni. Harmadiknak pedig a turizmus, ami szintén óriási bevételeket hoz. És tényleg odáig eljutottunk, hogy ennyi pénzből már tényleg Panamára is jut, már a felhőkarcolókban sem kizárólag amerikaiak vannak stb és a tömegközlekedés is fejlődik. De ez tényleg a legminimumabb dolog. Talán nem volt olyan nagyon jó a Dubajhoz való hasonlításom, időközben eszembe jutott egy jobb: Szingapúr. Nagyon sok a hasonlóság a két ország gazdasága és adottságai közt.
A különbség a kettő közt, hogy míg Szingapúrt nem rabolják le olyan nyilvánvaló módon, addig Panamát igen. És meg lehet nézni hol van így most Szingapúr, hogy ezek a bevételeik maradnak otthon: a világ egyik(ha éppen nem a ) leggazdagabb ország, a gazdag réteg nem csak külföldi, hanem helyi... ÉS nincs olyan mélyszegénység, ami Panamában van - a felhőkarcolók mellett is. Szóval ne beszéljünk úgy Panamáról, mint valami bevétel nélküli kis országocskáról, mint mondjuk Koszovó.

Egyetértek veled, hogy siralmas, ami az elmúlt tíz-húsz évben történt nálunk és valóban mélységesen elkeserítő, hogy ha egyszer kész lesz ez a rohadt 4-es metró, akkor sem fogják meghoszabbítani(ami a lényege lett volna). A napokban régi képeket nézve jutott eszembe a dolog, hogy kb száz éve eredetileg a 41-es villamos vonalon HÉV járt Törökbálint-Budaörs és a Móricz közt. Ha azt a pályát meghagyják, akkor most nem kéne még 50 évet várni és még százmilliárdokat beleölni, hogy végre normális tömegközlekedés lehessen Budaörs és Budapest közt(a buszt ne nevezzük annak). Ráadásul egy apró kitérő lett volna, hogy Érdet is érintse HÉV. De nem, az a vonal nem kellett, most meg szívunk. És most is, a kedves agglomerációban lakók, kb nyíltan kész autópályát kapnak ingyen Buda közepén át (Andor utca), és nem metrót, vagy hévet, ami után lehetne szigorítani, akár fizetőssé tenni a városba való behajtást.

Szóval teljesen érthető a csalódottságod, de szerintem teljesen hibás "bezzeg románozni", meg bezzeg xy-ozni. Nem olyan jó nekik, mint látszik. Egy elkészült metró vagy éppen egy buszpark frissítésből ilyen következtetéseket nem lehet levonni.Ha belegondolsz azért fejlesztések csak-csak vannak/lesznek nálunk is. Bár sem a fonódó villamosprojektet nem tudom, hogy hol tart, sem pedig az 1-es hosszabbítást. (a választások előtt elvileg ezek a projektek gyakorlatilag már ki is voltak fizetve..azóta kuss van róla, nem tudom mi az ábra. )

Sliders 2010.12.30. 02:43:32

Demszky kb 700Mrd forintot spórolt ki a BKV-ból 20 év alatt. Szerintetek innen talpra állni milyen lehet? Nem fog jövőre rögtön minden megoldódni. Nem lesznek azonnal új villamosok etc...
A helyzet az, hogy Budapest enyhén a csőd szélén áll. De csak hogy tényleg finoman, a drága Bp-i polgárok többsége 20 éven keresztül, ismétlem 20 éven keresztül megszavazta Demszkyt és a tolvaj brigádját. Nem vágom miért is sírnak egyesek.
Az hogy tarlós fél éve van lassan polgármesteri székbe még Ő sem tud csodát tenni ennyi adóssággal. De már Őt is fikázzák. Sok okostojás se tudna csodát tenni. De az indexen a Fidesz fikázása most nagy divat. talán adjuk már meg a lehetőséget hogy talpra álljunk. Minuszból NEM LEHET fejleszteni semmit. És most azért remélem talpra fog állni minden. Ehhez idő kell. Drasztikus beavatkozások.
Szóval nézzük meg mi lesz 20 év múlva.

Amúgy a villamos végállomás régen a mostani budaörsi Tesconál volt. Konkrétan az áruház helyén. A HÉV-et azért szüntették meg mert keresztezte az autópályát amit építettek. Ez volt az indok.
Arra nem volt eszük hogy alul vagy felüljáróval meg lehetne oldani a dolgot. Szándékosan bezárták. Az embereknek soha nem erősségük hogy előre gondolkodjanak.
Azt mondták majd lesz busz. Lett is. Na meg minden reggel 7-től baszott nagy dugó. Ennyit ér a busz.

Én azt csinálnám hasonlóan a Batthyányi térhez, hogy a metróhoz jöjjön be a hév ami Budaörsön és Törökbálinton keresztül Diósdig közlekedne. Óriási dimenzió ugrás lenne.
Persze sokan mondják hogy van MÁV ezért felesleges. Na de azért mégis.

Látszik hogy ahol csodával határos módon megmaradtak a HÉV-ek (Szentendre, Káposztás) óriási kihasználtsága van. Garantálom hogyha a Törökbálinti hév létezne még, biztosan közelharc lenne a HÉV-ért reggelente, annyira zsúfolásig lenne.

De hát az okos szekfűs fiúk elbontatták. És igen az ilyeneket lájkolták sokáig az emberek.
Min csodálkoztok kérem szépen????

No aki ahogy vet úgy arat. Nem igaz?

Sliders 2010.12.30. 02:44:55

Amúgy épp ma nyilatkozta Tarlós hogy a második szakaszról nem tett le, csak először az elsőt kéne befejezni. Ő is elismerte, hogy úgy lenne értelme a metrónak ha van második és harmadik és negyedik szakasz (Újpalota)

pahunrepublic 2010.12.30. 02:52:51

Panamában élő magyar vagyok. Nem az elnökválasztás miatt megy ám a nagy sietség, ugyanis a panamai alkotmány szerint nem lehet két egymás után követő ciklust betölteni (a diktatúra kialakulása miatt tapasztalatból módosították)vagyis nincs újra választás a megválasztott elnök 5 évig "uralkodik" és kész. Ami a közlekedést illeti Panamában az katasztrofális: blog.panamainfo.hu/, és vannak ám problémák az építéssel. Először is a talaj iszapos vagyis nagyon könnyen beomlik. Ez azért van mert a tengerpart mentén alakult ki Panama. Majdnem mindennap van beomlás amikor építenek valamit. A-ból a B-be eljutni kb 4x 5x időt vesz igénybe összehasonlítva Budapesttel. A főváros egy hatalmas nagy forgalmi dugó csak lépésben lehet haladni, de nem az hogy csúcsidőkor hanem minden órában és hétvégekor még hajnalban is. Ez a város szerencsétlen kialakulása miatt van. Szennyezettségről és a közlekedési kultúráról nem is beszélve: blog.panamainfo.hu/2010/05/04/panamai-kresz-1-resz/ Már nagyon kellett egy közlekedési reform, mert ezeket az amerikaiak által hátrahagyott iskolabuszokat használták, ami mindennap elgázolt valakit vagy több embert. Na most a buszjegy 25 cent és a lakosság még így is sír, képzelhetitek ha elindul ez a metró akkor minimum 1 dollár lesz a jegy tehát jó sok tüntetéssel kell majd számolni.

pahunrepublic 2010.12.30. 02:56:34

@Ferenczi: hóhó azt hiszed itt nem megy a tolvajlás. Itt már szinte legalizálva van a korrupció

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2010.12.30. 12:59:47

@Sliders: Pártkatona vagy, így nem is lehet komolyan venni a kommented első felét. Csak annyit tennék hozzá, hogy Budapest adóssága egyáltalán nem nagy, sőt a többi városhoz képest kicsi. Debrecen, Szeged, Szombathely, Kaposvár, Szolnok stb na ezeknek van szép adósságuk.

Ha nem tűnt volna fel, manapság egy olyan összetett dologban, mint mondjuk a tömegközlekedés, nem egyetlen ember dönt és nem egyetlen ember érdeme vagy bűne egy bizonyos állapot, így felesleges demszkyzned, vagy tarlósoznod. Már csak azért is, mert ha nincs kétharmad, akkor az ellenzéknek is nagy szava van, sokkal nagyobb, mint ahogy azt egy átlagos szavazó hiszi. A kerületek élén amúgy elég régóta fideszes politikusok vannak amúgyis. Aztán mikor egy párt vagy egyetlen személy van megválasztva sok-sok éven át, akkor az két dolgot jelenthet. Egyik(és segít ez van nálunk) az ellenzék szégyene, hogy EGYETLEN féligemberszabású embert sem tud jelöltnek állítani. Ez nem a választók bűne. A másik meg az lenne, hogy az az ember nagyon jól csinálta a dolgokat, ez ahogy jeleztem, sajnos nem áll fenn.

Aztán a metró hosszabbítás: Igen, én is olvastam. És ez tudod mit jelent nem virág nyelven? Hogy nem merjük kijelenteni, hogy nem lesz meg a hosszabbítás, ami az egésznek a lényege lenne, hanem azt mondjuk, hogy hááát majd valamikor megcsináljuk, nem felejtjük el. De majd 2015-re visszatérünk rá. Vitézy is régen azt mondtam, hogy nagyon fontos a hosszabbítás. Mostmár Ő viszont konkrétan is kijelentette, hogy nincs rá szükség, ahogy az eddigi vonalra sincs.
@pahunrepublic: Átnézegettem, a blogodat, igen elkeserítő... Elkeserítő tényleg. Micsoda pénzek vannak ott, micsoda lehetőségek..és mégis szegénység.

pahunrepublic 2010.12.30. 18:04:49

@sanche: Hát igen most képzeld el mindössze 3 millió ember ennyit magában a Panama-csatornából befolyt összegből simán eltudna tartani. Minden panamai állampolgárnak Mercedesszel kellene furikázni és luxusvillája lehetne (mint az arab olajországokban). Ez az abszolút kizsákmányolás és a szegények gazdagok közti mély szakadék legjobb példája. Egész Panamát 3 család (oligarchia) tartja a kezében politikailag, gazdaságilag. Sajnos a panamai emberek mentalitása sem irigylésre méltőó nagyon sok beletörődöm gondolkodás. Ez van ezt kell szeretni és nem tesz semmit érte csak ül a pálmafa alatt oszt kész.

mestska · http://cities.blog.hu 2010.12.30. 20:11:07

@pahunrepublic:

wow, üdözöllek itt a blogon. Számomra nagyon szimpatikus, hogy helyi szintről korrigáljátok-kiegészítitek az információkat, amiket leírok. Múltkor a finn posztnál kaptam ilyen helyi kiegészítéseket, köszönet érte.

Az elnöki mandátummal kapcsolatban is köszönöm tehát a kiegészítést!

Ha később lesz információd a metró előrehaladtáról (pl. szerinted mennyire lehet komolyan venni ezeket a határidőket?), örülnék, ha bekommentelnéd ide, vagy elküldenéd e-mailben.

Egyébként hogy találtál a bejegyzésre?

ruba 2010.12.31. 18:34:11

@sanche: Szia!
Lehet, hogy kicsit félreérthető volt a kommentem. Természetesen világért se akarnék cserélni az ukránokkal, vagy a románokkal (a panamaikkal talán, mert ott meleg van:) ). Én pont azt akartam mondani, hogy hogy lehet az, hogy nálunk ennyivel fejletlenebb, szegényebb országok ilyen (viszonylag) jól állnak a tömegközlekedés fejlesztésével. Kommented nagy részével egyetértek, de: "Az, hogy Ukrajnában épül metró (~5ször többen lakják) az oroszok mellett, nem csoda, sőt, minimum. "
1. Nálunk is minimum lenne.
2. Az egy dolog, hogy ötször többen lakják, viszont egy ukrán átlagosan ötöd annyit termel mint egy magyar, így a két ország GDP-je szinte ugyanannyi (en.wikipedia.org/wiki/Ukraine en.wikipedia.org/wiki/Hungary ), vagyis feltételezve, hogy az ukrán állam nem von el többet, mint a rendkívül sokat elvonó magyar állam (nem ismerem az ukrán adórendszert, szóval ez csak egy feltételezés, de mindig azt hallom, hogy a magyar állam kirívóan sokat von el), akkor megállapíthatjuk, hogy nagyjából ugyanannyi pénzzel gazdálkodhatnak. Ebből megállapíthatjuk azt is, hogy annyi pénzből, mint amennyi a magyar államnak van nem lehetetlen metrót építeni, szóval amikor azzal jönnek, hogy nincs rá pénz, egyszerűen nem mondanak igazat. "Ukrajnában foci EB lesz, így azért építettek extragyorsasággal metrókat, ennek ellenére nem irígylem őket, sőt." A kijevi és a harkovi hármas metróvonalak nagy részét a kilencvenes években, illetve a kétezres évek legelején adták át, amikor még nem lehetett tudni, hogy az ország foci EB-t fog rendezni (www.urbanrail.net/eu/kha/kharkov.htm www.urbanrail.net/eu/kie/kiev.htm ).
"A tömegközlekedésük egyáltalán nem olyan jó, mint ahogy úgy tűnik, hogy sok új buszt vettek." Voltam Bukarestben, használtam is a tömegközlekedési hálózatot, igaz nem voltam túl sokat, csak két napot, szóval nyilván nincs mindenre kiterjedő, átfogó képem a helyzetről, de nekem nem volt igazán gondom a bukaresti tömegközlekedéssel, igaz olyan extra jónak sem mondanám. Ami feltűnt, hogy a metró úgy tűnik, hogy lassabban megy, mint nálunk, de lehet ez csak látszat, nem tudom.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2011.01.03. 17:41:23

@ruba: No, de nálunk tulajdonképpen nincs is ok a panaszra. A nálunk öö "szegényebb" országok csak metrót építenek. Mi meg mágneses vasutat(az árából és az építési idejéből kiindulva) :)
De komolyra fordítva a szót: én azért nem szeretem, mikor "bezzeg yx"-oznak az emberek, mert általábanilyenkor összehasonlíthatatlan városokat és helyzeteket lobogtatnak, miközben a cél csak egy siránkozás.

Hát ez a mi kis párbeszédünkre mondjuk nem volt igaz, mert félreértettelek ezek szerint..Másrészről meg a jogos elkeseredettség beszélt belőled :)
De azt azért most is állítom, hogy Panama nem a mi súlycsoportunk, csak amennyire Dubaj is az. Romániához való hasonlításnak sincs értelme, mert egészében nem sok mindent lehet mondjuk Bukaresttől irigyelni, kiragadni egy-két dolgot meg szinte értelmetlen. Hiába mondhatjuk Magyarországot gazdagabbnak, jobb általános feltételeket, akkora különbség azért nincs, hogy éppen ne tudnának több dolgot felmutatni, amit mi e pillanatban nem.
Ukrajna meg megint összehasonlíthatatlan Magyarországgal. Függetlenül gdp és egyéb adatoktól, Ukrajnának vannak olyan extra bevételei, ami Magyarországnak sosem volt. Ráadásnak a nyakukon vannak az oroszok(sőt Ukrajna lakosságának 15-30%-a orosz-attól függ, hogy mit hazudnak az ukránok..) és bár a két ország politikailag nincs jó kapcsolatban, a gazdasági kapocs azért igen erős. Az oroszok mellett, nem olyan nagy dolog korrekt áron metrót építeni..Szóval úgy egészéáben Ukrajnát nem mondanám szegényebb országnak..ott élni általában nagyobb szívás persze,. de attólmég pénz az több van.

Szerintem egyébként elég sok minden van, amit egy nálunk gazdagabb ország irigyelhetne, ha ismernék és lenne pár dolog, amivel tudnának példázni, hogy "még Magyarországon is..". Én egy összehasonlításban látok értelmet, ez pedig a Budapest-Bécs összehasonlítás. Két hasonló város..a tömegközlekedés fejlesztési szemléletet egy az egyben át kéne vennünk. És ez nem a pénzről szól. Nyilván nagyobb keretből tudnak gazdálkodni, de pl ezt a hatalmas buszparkot fenntartani, illetve 5-10 év után vagy újat venni, vagy nagyszervizelni nem olcsóbb, mint a bécsi nagy villamoshálózatot fenntartani.

Mikor azt mondják, hogy nincs pénz a metró hosszabbításra, egyetértek veled, hazugság. Van egy keret, amibe beférne a hosszabbítás is. Másra költik el. És ez valóban szomorú(bár el tudnék képzelni még hasonlóan fontos közlekedés fejlesztési beruházásokat).

"hogy nálunk ennyivel fejletlenebb, szegényebb országok ilyen (viszonylag) jól állnak a tömegközlekedés fejlesztésével. "
Szóval az, hogy mi a szegényebb ország, nem egyértelmű. És szerintem a tömegközlekedés fejlesztése sem. Ha lecserélnék a pesti buszokat, nem mondanám, hogy most akkora szuper fejlesztés volt. Budapest most szívja meg igazán a régi felelőtlen döntéseket: a fontos megszüntetett villamosvonalak, ahol most ezeréves füstölő Ikarus megy, megehtne szintén ezeréves, de sokkal kellemesebb villamos(..de legalább troli). Fontos villamos kapcsolatok szüntek meg.. És nem beszélve a Budaörsi, törökbálinti HÉVről, ami azóta Érdre is mehetne.. Ha ezeket több tíz évvel ezelőtt nem rombolják le, akkor a mostani 4-es metró egy rossz álom lehetne..és most az ötös metró miatt idegeskedhetnénk :) Mosolygok ezen, de 10-20 évet vesztettünk átgondolatlan, rövidtávú döntések miatt.

ruba 2011.01.04. 00:09:59

@sanche: Bécset én is követendő példának tartom, azért nem azt hoztam fel első példaként, mert arra lehet mondani, hogy "dehát kérem azok mégiscsak osztrákok, nekik rengeteg pénzük van, nem várhatjuk, hogy itthon is ilyen jó legyen a helyzet". Pont most decemberben voltam Bécsben, utaztam is a 2-es metró frissen átadott szakaszán. Igazából az a vicc, hogyha úgy nézzük, ilyen mély vezetésű metróból nekik is csak kettő van (U1,U3), a többi metró mind a felszínen, vagy a felszín közelében megy, amit nyilván sokkal olcsóbb kiépíteni, mint 20-30 méter mély állomásokat és alagutat építeni. Persze Budapestnek teljesen mások az adottságai, de azért pl a 3-as metró mind a Határ úttól, mind Újpest Központtól viszonylag olcsón meghosszabbítható lenne. A 2-es metró Gödöllői HÉV-vel való összekötéséről már ne is beszéljünk. Villamosügyben egyetértek, én a Fehérvári útnál lakom, nem egyszer jól jött volna már, ha a 41-es villamos még mindig kimenne Budaörsre, ma ugyanis erről a részről katasztrofális a kapcsolat Budaörs felé, gyakorlatilag be kell mennem a Móriczra, majd onnan vissza ki. Másik, hogy 47-es villamost simán meghosszabbíthatnák a Camponáig, de akár még tovább is. A 18-as meg mehetne át Csepelre, de hát ezek már csak ilyen vágyálmok. A trolibusz építésnek is híve vagyok, leginkább azért mert az olaj nem tart örökké, míg az áramellátást (elméletileg) lehet függetleníteni az olajtól. Ukrajnában egyébként kb 20%-a magukat orosznak vallók aránya, de ugye az orosz és az ukrán között aránylag könnyű az átjárás, 20 évvel ezelőtt kb 35-40% volt az oroszok aránya az Ukrán SZSZK-ban. Viszont a nyelvhasználat már más kérdés, mert az emberek 50%-a inkább oroszul beszél (ugye a két nyelv hasonlósága miatt gyakorlatilag mindenki beszéli mindkét nyelvet). Én voltam Luganszkban, kelet Ukrajnában, hát ott egy embert nem hallottam ukránul beszélni(igaz olyan nagyon azért nem figyltem).Viszont a feliratok mind oroszul voltak, még a pályaudvaron az információk is oroszul voltak kiírva, pedig az még Donyeckben is ukránul volt.
süti beállítások módosítása