Pár hónappal azt kérdeztem, hogy vajon a buszoké a jövő a városi közlekedésben? Most azt kérdezem, hogy vajon vége a Bus Rapid Transit rendszerek aranykorának? Bár ma már mindenhol BRT rendszereket találunk, bő tíz évvel ezelőtt ez még újdonság volt, számosan éltették, mint a fejlődő országok nagyvárosi közlekedésének egyszerű, rugalmas és főleg olcsó megoldását. Különösen a dél amerikaik híresültek el, akik erre a fórumra járnak, azok biztos hallottak már a curitibai duplacsuklós buszokkal kiszolgált rendszerről, vagy épp a bogotái Transmilenioról, ami forradalmasította a kolumbiai főváros közlekedését.
Transmilenio és villamossínek (fotó: wikipedia)
Épp ez utóbbi tervezi most, hogy a BRT rendszere mellett metróhálózatot, valamint ahhoz kapcsolódóan villamosvonalakat is fejleszt, hangzik el most már városvezetői szinten is. A villamosokat tekintve nem ők lennének az elsők a kontinensen, Buenos Airesben és Brasiliában is villamosvonalat épít az Alstom. Az az Alstom, amely komoly pozíciókkal rendelkezik Kolumbiában, ellenben a Bus Rapid Transit rendszerekben kevéssé érdekelt. Lehet, hogy a harmadik B betűs főváros is vált a Bus Rapid Transit rendszerekről valami másra?
Ezt egyelőre nem tudni, nem csodálkoznék, ha a 2018-ra tervezett metró és Cercanías vonalak farvizén villamosvonal is meg tudna valósulni. A BRT vonalak valószínűleg nem alakulnak át kötöttpályává várhatóan,uótbbi jóval rugalmatlanabb. Meg kell jegyezni ugyanakkor, hogy egyesek szerint, ha nem Kolumbiában, hanem mondjuk az Egyesült Államokban valósult volna meg a Transmilenio vonal, azonos paraméterekkel akkor annak a kiépítési kölltségei egy kétvágányú light rail vonalnál másfélszer drágábbak lennének.
A villamosüzem vége (fotó: tramz.com)
Bogotában egyébként volt már villamos korábban, az utolsó vonal még 1951-ben zárt be, nem kis részben a Bogotazo lázadás alatt megsemmisült villamoskocsik pótlásának hiánya miatt.