PTinfo

PTinfo

Vége a BRT aranykorának?

2011. október 13. - mestska

Pár hónappal azt kérdeztem, hogy vajon a buszoké a jövő a városi közlekedésben? Most azt kérdezem, hogy vajon vége a Bus Rapid Transit rendszerek aranykorának? Bár ma már mindenhol BRT rendszereket találunk, bő tíz évvel ezelőtt ez még újdonság volt, számosan éltették, mint a fejlődő országok nagyvárosi közlekedésének egyszerű, rugalmas és főleg olcsó megoldását. Különösen a dél amerikaik híresültek el, akik erre a fórumra járnak, azok biztos hallottak már a curitibai duplacsuklós buszokkal kiszolgált rendszerről, vagy épp a bogotái Transmilenioról, ami forradalmasította a kolumbiai főváros közlekedését.

bogota_transmilenio_sinek.JPG

                                                  Transmilenio és villamossínek (fotó: wikipedia)

Épp ez utóbbi tervezi most, hogy a BRT rendszere mellett metróhálózatot, valamint ahhoz kapcsolódóan villamosvonalakat is fejleszt, hangzik el most már városvezetői szinten is. A villamosokat tekintve nem ők lennének az elsők a kontinensen, Buenos Airesben és Brasiliában is villamosvonalat épít az Alstom. Az az Alstom, amely komoly pozíciókkal rendelkezik Kolumbiában, ellenben a Bus Rapid Transit rendszerekben kevéssé érdekelt. Lehet, hogy a harmadik B betűs főváros is vált a Bus Rapid Transit rendszerekről valami másra? 

 Ezt egyelőre nem tudni, nem csodálkoznék, ha a 2018-ra tervezett metró és Cercanías vonalak farvizén villamosvonal is meg tudna valósulni. A BRT vonalak valószínűleg nem alakulnak át  kötöttpályává várhatóan,uótbbi jóval rugalmatlanabb. Meg kell jegyezni ugyanakkor, hogy egyesek szerint, ha nem Kolumbiában, hanem mondjuk az Egyesült Államokban valósult volna meg a Transmilenio vonal, azonos paraméterekkel akkor annak a kiépítési kölltségei egy kétvágányú light rail vonalnál másfélszer drágábbak lennének. 

bogota_bogotazo.jpg

                                                     A villamosüzem vége (fotó: tramz.com)

Bogotában egyébként volt már villamos korábban, az utolsó vonal még 1951-ben zárt be, nem kis részben a Bogotazo lázadás alatt megsemmisült villamoskocsik pótlásának hiánya miatt. 

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr503296365

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2011.10.13. 16:52:02

Hát én azt hiszem, hogy a BRT "aranykorának" csak azért még nem lesz vége, mert néhány ezen "felnőtt" tömegközlekedésű város tovább tud lépni. Szerintem van egy nagy halom harmadik világbeli város, amelyik épp most közelít csak az első lépés felé.

Az meg tiszta sor, hogy a metrópótló zárt BRT rendszerek a fejlett világban nem nyerők. Inkább ott, ahol viszonylag olcsó a felszínen a hely, nem szempont a kényelem és a tisztaság, viszont szempont a kőbalta-egyszerűségű üzemeltethetőség, és az sem baj, ha ehhez iszonyat mennyiségű személyzet kell majd...

mestska · http://cities.blog.hu 2011.10.13. 17:46:29

@Comandante en Jefe:

Nekem már az -eddig nem ismert- Bogotazos kép és háttér miatt megérte ezt megírni. a kérdés természetesen költői részben, hiszen számos város most jut el oda, ahogy te is írod, hogy BRT rendszert fejlesszen. A bogotái Transmilenio azonban az egyik jelképes rendszer, így érdemes elgondolkodni a kérdésen.

Moszkvicsslusszkulllcs 2011.10.15. 12:26:47

Mind Latin-amerika, mind a metró-üzletág erős a korrupcióban. Nem csoda, ha egymásra találnak.

BPO654 2011.10.16. 22:56:03

@Moszkvicsslusszkulllcs: Pontosan erről szól a történet. Benne is van a szövegben:
"Épp ez utóbbi tervezi most, hogy a BRT rendszere mellett metróhálózatot, valamint ahhoz kapcsolódóan villamosvonalakat is fejleszt, hangzik el most már városvezetői szinten is." Naná miután jól megtömték azsebét most már azt ugatja, h köll metró nektek értetek emberek.... . Ismerős; köll autópálya meg kőrőshegyi viadukt 100 mrd-ért nektek értetek emberek. Inkább busz kéne nekünk értünk elvtársak ,urak.:D

mestska · http://cities.blog.hu 2011.10.18. 18:02:28

@BPO654:

azért ez nem ilyen egyszerű. Bogotá közel 7 milliós város, elővárosokkal együtt majdnem 9. Ehhez a városnagysághoz bizonyosan kötöttpályás, nagykapacitású jármű kell.
Bogotában 10 éve beindult egy változás, egy szedett-vedett tömegközlekedésből kialakult a Transmilenio, gyorsan, olcsón kiépíthetően biztosítva jó rendszert a városlakóknak, növelve ezzel az egyes városrészek közötti mobilitást, sőt, az egyes városrészek közötti szociális-gazdasági differencia csökkentését. Ez azonban nem oldja meg egy ekkora város közlekedését.

SzigDani 2011.10.20. 08:09:44

@Comandante en Jefe: Szép összefoglalás. A TM legfontosabb előnye talán nem is magának a közlekedésnek a megoldása volt, hanem az, amit @mestska: is kiemelt, a társadalmi mobilitás és esélyegyenlőség felismerése, felkarolása.

@Moszkvicsslusszkulllcs: Annak idején a metró helyett építetté. Zlinszky János (a fiatalabbik. :)) egyik előadásán volt arról szó, hogy egyszerűen Bogotá józan ésszel vállalhatatlannak tartotta a metró költségeit, inkább vállalta a ronda, de jóval olcsóbb BRT-t. Kiderült, hogy az ötlet jó, működik, csak éppen mára túlnőtt saját magán. Van még némi tartalék, de a gazdaság növekedéséből bizony kötöttpályás lépésekre is kell szánni. Fájni fog. De az elindításhoz társadalmi szinten óriási huszárvágás volt a TM.

SzigDani 2011.10.20. 11:00:42

@mestska: Nem is nagyon fogtok, de persze ebédelhetünk Budaörsön. :P Csak jelezném, hogy figyelek. ;) Na meg a bogotai rendszer nem csak közlekedési vonatkozásban lényeges.

BPO654 2011.10.20. 13:41:25

@mestska: Jó persze. De ha nem volt pénz akkor maradt a BRT. Ennyi. A BRT-nek van létjogosultsága itt is nálunk, épp épül a 17.ker-ben a buszfolyosó két nagy hibával, a Jászberényi felüljáró és az Élessarok aluljáró nem lesz kiszélesítve, mert akkor dupla lenne a ktg (kb.2,5 Mrd).
A másik helyszín a Budaörsi út, az épülő M4 ellenére is lenne létjogosultsága a középen elkülönítetten vezetett BRT-nek.

BPO654 2011.10.25. 11:29:58

Mellesleg amíg ilyen járműveket találnak ki, addig nincs vége!:

iho.hu/hir/bemutatkozik-a-van-hool-exquicity

Nálunk is számos villamosvonalat ki lehetne ilyennel váltani troliként. Akár 1-1A,12,14,24,28,37,42,50,51,51A,52,59-59A,61,62,69.
Megj.: 24-est nemrég felújították, 14; ha 14-47 összekötés megvalósul akkor nem, 1-1A és 50 duplacsuklóssal.
süti beállítások módosítása