PTinfo

PTinfo

Alacsonypadlós Jekatyerinburgból is

2011. november 13. - mestska

Alig fél éve, hogy az uszty-katavi UKVZ gyár bemutatta 65%-ban alacsonypadlós villamosát, máris itt a versenytárs, ráadásul immár 100% alacsonypadlóval! A 71-409 sorozatjelű,  a jekatyerinburgi Uraltranszmas  által gyártott háromrészes jármű 21355 mm hosszú, 2500 mm széles, egyben az első orosz gyártású villamos, ami teljes hosszában alacsonypadlós.

Nem egy szép darab (fotó: Спектр, illetve Rosszijszkaja Gazeta (Татьяна Андреева))

Az új, egyirányú, négy ajtós kocsi várhatóan decemberben kezdi meg a próbáit a jekatyerinburgi egyetem közelében. Érdekes, hogy az alacsonypadlós technológiát folyamatosan gyorsvillamosként aposztrofálják az orosz médiában, elsősorban a külső kerületek integrálása érdekében. Amerikához hasonlóan (ahol a streetcar és a light rail nem igazán átjárható, gyakran egymás mellett létező üzemek) itt is egyfajta kettőség kezd tehát kialakulni, az európai gyakorlatnál élesebben elválasztva a rövid, hagyományos magaspadlós kocsik és a hosszabb, csuklós, alacsonypadlós kocsik között.

Homlokfal (fotó: Rosszijszkaja Gazeta (Татьяна Андреева))

Az Uraltranszmas az elkészült jármű továbbfejlesztéseként egyébként felvázolt több variációt is, különböző hosszúságú járművek gyártására, a leghosszabb, hétrészes jármű 45-46 méter körüli. 

Csukló (fotó: Rosszijszkaja Gazeta (Татьяна Андреева))

Fapados belső tér (fotó: server021)

Dobogós ülések a kerekek felett (fotó: Rosszijszkaja Gazeta (Татьяна Андреева))

Vicces egyébként, ha elmegy az ember a gyártó Uraltranszmas oldalára, akkor legfelül jó nagyban tankot önjáró löveget lát, csak alatta kicsiben a villamosokat. Látszik, hogy melyik piac fontosabb a cégnek :)

A bejegyzés trackback címe:

https://cities.blog.hu/api/trackback/id/tr863359780

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

high-street 2011.11.13. 12:52:45

Mi az, hogy nem egy szép darab???
Oroszoknál a szépség nem kategória, működik, elnyűhetetlen és kész, ez a szépsége. Amellett még ez is szebb, mint az a borzalmas reimsi pezsgőspohárorrú szörnyűség:)

mestska · http://cities.blog.hu 2011.11.13. 13:00:02

@high-street:

csak hogy mindenki tudja, hogy mire gondolsz, íme a reimsi pezsgőspohárorrú szörnyűség:

cities.blog.hu/2011/07/31/citrom_es_pisztacia

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.11.13. 13:08:50

bah, szép darab ez, 1982-ből :) kicsit szkeptikus vagyok azért, a niederflur egy igényes technológia, orosz karbantartás és sínek viszonyában mennyire lesz ez elnyűhetetlen. (meg a viccel ellentétben az orosz nf-beltér NEM hatalmas :) inkább az ulf lesz a jövő technológiája, mint ez a pszeudo-nf a sok dobogóval és holttérrel.)

az oroszoknál hogy vannak ezek az elnevezések, hogy minden ami sínen gurul az 71-??

mestska · http://cities.blog.hu 2011.11.13. 13:14:59

@milliliteratura:

"az oroszoknál hogy vannak ezek az elnevezések, hogy minden ami sínen gurul az 71-??"

7- villamos
1- Oroszország
4- Uraltranszmas
09- típusazonosító

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.11.13. 13:19:58

@mestska: szpasszíva, ponyimáju. mivel a 6 az uszty-katav, mi van, hamég jön 3-4 másik gyártó? akkor kifutnak a számozásból? van valami anyag, ahol ennek utána lehet olvasni?

mestska · http://cities.blog.hu 2011.11.13. 13:25:27

@milliliteratura:

http://ru.wikipedia.org/wiki/Единая_нумерация_моделей_вагонов

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.11.13. 13:35:55

@mestska: á köszi, a linket még szótár nélkül értem :)

mestska · http://cities.blog.hu 2011.11.13. 13:37:31

@milliliteratura:

ha már a cirill abc-t el tudod olvasni, akkor meg lehet érteni a lényeget. Ha nem, ott a google translate :)

Hamster · http://hamster.blog.hu/ 2011.11.14. 09:31:08

Idekattintottam, mert azt láttam a címlapon, hogy "[Hampló] Fapados Combino", és gondoltam, megnézem, mit írtam úgy, hogy nem is emlékszem rá :)

mestska · http://cities.blog.hu 2011.11.14. 09:34:56

@Hamster: valamit összekevertek a blog.hu-sok :D

cso zsi 2011.11.14. 09:47:44

@Hamster: Mer' figyelmetlen vagy. :)))

Mirko 2011.11.14. 10:17:46

@milliliteratura: Nem jön...be van ez osztva, kérem! :]

teddybear01 2011.11.14. 10:37:33

@mestska: Ami azt illeti, a szépség erősen kor és ízlésfüggő. Nekem inkább bejön ennek az orosz villamosnak az eleje, mint a másik.

Amúgy meg egy villamosnál főleg a menettulajdonságok és az utasok kényelme számít. Ez utóbbiba beleértem azt is, hogy mennyire takarítható például az ülése.

AczélGyuribácsi 2011.11.14. 10:41:25

Bármennyire is érdekesek az ilyen szakmai blogok, nem lehet nem észrevenni, hogy míg a saját szakterület mikroszkopikus mértékben ismert, addig más "nem számít".
Vajon a harcjárművek szerelmesei hívhatják blogjukban a Stadler FLIRT-jét villamosnak? Csak mert sínen jár és áramszedője van...

Eaven 2011.11.14. 11:23:07

Az nem tank ott felül hanem önjáró löveg.

Nekem speciel tetszik a pezsgőspohár orrú. A postban szereplő példány viszont minden csak nem szép. Villamost nem is a szépségéért vesz valaki. Engem jobban érdekelne mennyire modern konstrukció. Olcsóbb e mint a konkurensek, hogy alakulnak az üzemeltetési költségek azokhoz viszonyítva, van e fékezéskor visszatáplálás stb?

mestska · http://cities.blog.hu 2011.11.14. 11:30:20

@Eaven: Ez egy érdekes kérdés. Egy nyugati európai konstrukcióhoz képest mindenképp olcsóbb a jármű. Hazai viszonylatban egyelőre nehezen lehet értelmezni, mert a teljes hosszban alcsonypadlós villamos gyártás ilyen szinten van, mint amiről most itt szó van. 1-1 kisérleti jármű készült el, eezek gyártási ára vagy üzemeltetési költsége nem annyira mérvadó egyelőre.

min 2011.11.14. 11:35:30

@Eaven: "Az nem tank ott felül hanem önjáró löveg.
"
tehát tank...

chipanddale74 · http://www.autosvilag.com 2011.11.14. 11:41:55

Az orra kicsit olyan, mintha a korábbi orosz trolik formavilágát vitték volna tovább.

Eaven 2011.11.14. 11:46:59

Az én értelmezésem szerint az alacsony padlósok koncepciója, az egyszerűbb és ezzel együtt gyorsabb ki és beszállás és az úttal egybeépített vágány, kifejezetten belvárosi használatra irányul. Ahol viszont rövidebb távok, kisebb átlagos utas km jellemző. Ha így van akkor az állóhelyek jobb kihasználtsága és nagyobb száma fontosabb mint az ülőhelyeké. Persze kérdés az alkalmazó mire szánja, ezért is nem világos nekem ez a gyors villamos dolog. Mert városban a jármű effektív átlag sebessége jobban függ attól, hogy ráhajthatnak e az autósok a vágányra mint bármi mástól. Az elméleti sebesség úgyis korlátozott a helyi kresz és a vágány, ill felsővezeték kialakítás által.

mestska · http://cities.blog.hu 2011.11.14. 13:06:55

@Eaven:

pontosan, jól értelmezed. Csakhogy az oroszoknál a csuklós villamosok aránya elenyésző, minden kicsi, szóló kocsikkal zajlik. az új kocsitípus számukra nem is elsősorban az alacsonypadlót, hanem a nagybb kapacitást jelenti, vélhetően ezért gondolkodnak "elővárosi" jellegű megoldásban, jól teleszékezve.

Eaven 2011.11.14. 13:12:41

@mestska:
Így már értem. Köszi, hogy megvilágítottad.

premium salmon 2011.11.14. 13:32:35

Lássuk be feleim az orosz lélek rejtelmeit nem értjük pedig volt alkalmunk tanulmányozni...

Hogy miért nincs csuklós, miért nincs folytatása 2006 óta a 70%-ban AP "narancs színű kolbásznak" - csak néhány rejtély mutatóba.

Tudni, hány ajtós, és dupla a nyílászáró a végeken, sőt ez már szimmetrikus! De vajon hány "széke" van és mit mondanak a a befogadóképességre? Találtatok jellegrajzot?

milliliteratura · http://milliliteratura.blog.hu/ 2011.11.14. 15:35:20

@premium salmon: nem volt alkalmunk tanulmányozni, mert a döntő többség nem tudott oroszul, a kevés oroszul beszélő meg folyamatosan részeg volt, és nem emlékszik semmire.

a teleszékezés+dobogó miatt a két végnek relatíve kicsi lehet a kapacitása, a befüggesztett részben óriási holtterek vannak, és annak ellenére, hogy szélesebb a combinónál, szerintem rosszabb a kapacitása egy méterre vetítve.

sanche · http://elakadasjelzo.blog.hu/ 2011.12.19. 20:36:25

@Eaven: "Az én értelmezésem szerint az alacsony padlósok koncepciója, az egyszerűbb és ezzel együtt gyorsabb ki és beszállás és az úttal egybeépített vágány, kifejezetten belvárosi használatra irányul. "

Ez leírva jól hangzik, de a valóság az ennek az ellenkezője. Az alacsonypadlós járműre elvileg gyorsabb a fel/leszállás(bár egy majdnem egészséges embernek igazából háromnegyed másoodpercnél nem nagyon nyer többet vele, mert a villamos lépcsőjére is elég gyors a fel/leszállás).
De a probléma ott van, hogy az alacsonypadló miatt félelmetes szűkületek keletkeznek a járműben.. Olyan szűkületek, hogy konkrétan egy ember már képes tömeget és fennakadást okozni..
Aztán ehhez vehetjük, hogy a belvárosokban nem egy ember szokott lenni.. máris megkapjuk azt a poklot, amit a belvárosi alacsonypadlós járatokon kapunk..

A belvárosi járatokra magaspadló kellene, egy-egy sor ülés és középen sok-sok állóhely.
Az alacsonypadlóval meg lehet nagymenősködni az olyan helyekre, ahol kevés az utas (illetve kellően sűrű a járat) kb nincs állóutas, nagyobb távolságokban mindenki szépen ücsörög.. Ilyen a belvárosban nem nagyon van..
Nem az számít egy járműnél, hogy hány tizedmásodperc alatt teszed meg az ajtó előtti tíz centit, hanem, hogy ténylegesen mennyi ideig tart elhelyezkedni a villamoson..
A Combinoban nagyon jó, hogy végiglehet sétálni az egészet.. Gyakorlatilag a nap nagy részében ez lehetetlen, sőt, még a legnagyobb csúcsforgalomban is akadnak üresebb helyek, miközben máshol meg agyontapossák egymást az emberek. Pont azért, mert a szűkületekben, már egy-két ember is tömeget okoz. Arányosan egy ganz csuklóson sokkal jobb a helyzet. Ott általában akkor van dugulás és egymásra taposás, ha tényleg fizikailag nem fér már föl több ember.. És a felszálló, vagy leszállni akaró utasok szintén sokkal könnyebben el tudnak menni az ülésig/től..

Comandante en Jefe · http://local.blog.hu/ 2012.11.01. 22:33:47

Sikerült egy enyhén szakállas posztnál feltennem a kérdést, úgyhogy ennél is megismétlem.

Mekkora lehet vajon ezeknél az orosz kocsiknál a legkisebb bejárható ívsugár?
(Mielőtt ilyen kocsikat vízionálunk az európai utcákra.)

mestska · http://cities.blog.hu 2012.11.01. 22:37:02

@Comandante en Jefe: ez is elég szakállas :D

Sajnos nem tudom, mennyi a minimális ívsugár, az adatlapján nincs rajta.

transphoto.ru/photo/516166/
süti beállítások módosítása