Bagdad: Ahogy azt már korábban meg lehetett jósolni, a bagdadi metróhálózat még egy ideig nem épül meg, hiába hirdették ki nyertesnek az Alstomot még az év elején. A projekt csúszását (mivel nem tudták megmondani a csúszás mértékét, így kijelenthető talán, hogy a törlését) a közlekedési miniszter jelentette be, jelezve, hogy a másfél milliárdos projekt elindításához nem áll rendelkezésre a szükséges forrás. Pedig Franciaország jelentősen támogatta volna a metró kiépülését, de úgy tűnik, Irakban nem vállalák be ezt. Szerintem jól tették.
Bilbao: Bilbao idén már másodjára bővítette metróhálózatát. Míg február 11-én az Etxebarri-Ariz szakaszt adták át, addig november 11-én (11-kor természetesen) megnyílt az Ariz-Basauri szakaszt nyitották meg. Mindkét új megálló Bilbaon kívül, Basauri közigazgatási területén helyezkedik el.(a metró a másik végén is elhagyta már Bilbao területét) Basauri Bilbao elővárosa, 42 ezer lakossal, az új metrómegálló közvetlenül a Városháza mellett-alatt épült meg. Az első nap forgalma mindössze 3734 utas volt, így nem a forgalom indokolta a vonalszakasz kiépítését...
Ariz állomás az átadás után - Basauri is hasonló jellegű (fotók: Sinsorgo/Skyscrapercity)
Caracas: Az Alstom vezette konzorcium építheti meg a caracasi Los Teques Metro 12 kilométeres folytatását. (Bár a most tervezett vonalat második vonalnak nevezik, valószínű, hogy inkább második szakaszról beszélhetünk. (térkép)) Az 530 millió eurós szerződés értelmében az Alstom a Colassal és a Thalesszel közösen 2015-ig építi meg a hat állomásos vonalat. A szerződés a szerelvények leszállítását is tartalmazza, az Alstom 22 darab, egyenként hatkocsis Metropolis vonatot szállíthat a vonalra.
A meglévő vonal belső végállomása (forrás: metrofan992)
A Los Teques Metro nevéből eredően elsősorban nem Caracast szolgálja ki, hanem a 400 ezres Los Tequest, a vonal 2006-ban átadott, jelentős részben alagútban futó első szakasza 9,5 kilométer hosszú, napi 42 ezer utas használja, lényegében egy shuttle járat a városi metróhálózat külső végállomásáig.
Kassa: Kassára áprilisban 18 év után új villamoskocsi érkezett, átadták ugyanis az első Vario LF típust, melyet az Alliance TW cseh konzorcium gyártott T3-as kocsik felhasználásával. A konzorcium a Pragoimexből, a KOS Krnovból és VKV Prahaból áll össze. A kocsi a próbák után augusztus 10-én a négyes vonalon megkezdte az utasokkal történő közlekedést. A 606 ezer euróba kerülő kocsit még 15 társa követi, várhatóan a jövő évben.
Az első nap utasokkal (fotó: imhd.sk, Viliam Kováč)
Katmandu: Egy újabb egzotikus hely, már ami a városi kötöttpályás közlekedést illeti. Nepál közel milliós fővárosa egy 75 kilométeres metróhálózat kiépítését tervezi, köztük egy 26 kilométeres körmetróét. A fővárossal összenőve a Katmandu völgyben számos más település alakult ki, a kötöttpálya ezeknek a településeknek a megközelítését szolgálja. Első körben a megvalósíthatósági tanulmány készülne el, bevallom, én kételkedem, hogy a világ egyik legszegényebb országában (az egy főre jutó GDP 562$) metró épül a közeljövőben.
A KTM az agglomeráció közkeletű rövidítése (fotó: www.ktm2day.com)
Taskent: Üzbegisztán függetlenéségének szeptember 1-én megtartott 20. évfordulója nem csak politikai jellegű volt, a villamosüzemet is érintette. Bemutatták ugyanis az első két kocsit abból a 20 kassaihoz hasonló Vario LF típusból, melyet még korábban rendeltek az Alliance TW konzorciumtól. Taskent villamosüzemének első, igaz csak 36%-ban alacsonypadlós kocsijai a helyi viszonyoknak megfelelően lettek kialakítva, egyaránt bírják a -40 és a +70 fokot, ahogy a 400 és 900 volt közötti feszültségingadozást is. A többi kocsi 2012-ben érkezik meg.
Rendezett körülmények (fotó: rolly)
Wuppertal: Nem tudom, hogy csinálják, de a Vossloh neve feltünően sokat szerepel a blogon mostanában, sorra nyerik a tendereket. Bevallom számomra meglepetés volt, hogy ők tudták elvinni a wuppertali kocsik gyártásáról szólót is. A wuppertali egyedi, folyó felett kanyargó függővasút teljes megújulásáról korábban részletes posztot írtam. A 400 millió eurós rekonstrukciós program egyik utolsó eleme lesz a MAN által 1972 és 1975 között gyártott 23 darab kocsi lecserélése. A Vossloh 122 millió euróért összesen 31 kocsit szállít, ezzel lehetővé válik a követési idő csökkentése is. Az első kocsi 2014 közepén érkezhet meg, melyet havonta újabb két-három darab követhet. Az utolsó kocsik 2015 végére érkezhetnek meg Németországba.
Így fog kinézni az új kocsi (forrás: neue-schwebebahn.de)