Az idei évben az Európai Unió "Zöld fővárosa" Stockholm volt. (jövőre Hamburg lesz) A svédek komolyan veszik a dolgot, és a világszerte terjedő villamosreneszánsz-bizniszbe is intenzívebben szállnak be a korábbiaknál. Stockholm idei termése villamosügyileg egy új vonal átadása, valamint két sikeres jármű beszerzés lebonyolítása, melyből az egyik 121 járműről szól. Szép szám, bármelyik nagy villamosmúlttal rendelkező város megirigyelhetné. (Budapestnek sem ártana egy ilyen)
Az új villamosvonal
A megatender, aminek az eredményét november végén tették közzé, meglehetősen szűkszavúan van publikálva. Annyit azért tudni lehet, hogy a nyertes a CAF, a 121 jármű szállításáról szóló szerződés 15 plusz további 106 opcionálisan lehívható részekből áll, a járművek egyenként 40 méter hosszúak lesznek, szélességük pedig 2,65 m lesz. A szerződés teljes összegét 3,3 milliárd svéd koronában határozták meg (feltételezem, a teljes opció lehívásakor), ez 820 millió forintot tesz ki villamosonként. Az első járművek 2013-ig érkeznének meg. A CAF a végső körben a Bombardiert és a Helsinkiben nyertes Transtechet utasította maga mögé, míg a Vossloh és a Skoda már az eljárás korábbi fázisában elvérzett.
Azt mindenesetre biztos, hogy az első csomag, azaz 15 jármű a Tvärbanan vonal Solnáig történő hosszabbítására kerül. A stockholmi villamoshálózatot nem úgy kell elképzelni, mint az itthonit, az egyes vonalak lényegében egymástól függetlenek, sőt, a négy vonalból mindössze kettő kapcsolódik egymáshoz. Ennek oka, hogy a hatvanas években az akkori városvezetés Stockholmban is a villamos megszüntetése mellett döntött, a végső döfést a belvárosi hálózatnak a jobboldali közlekedésre való áttérés adta meg 1967-ben. (lásd térképen: 1966-ban még van villamos, 1967-ben már nincs) Mindössze két elővárosi vonal maradt meg, a Nockebybanan és a Lidingöbanan. Utóbbi ráadásul közelebb áll egy hévhez a mi fogalmaink szerint.
A frankfurti kocsik problémája miatt beugrottak az öregek is (fotó: Leif Spångberg)
A nyolcvanas évek végétől folyamatosan bekerült ismét a köztudatba a villamosok újraélesztése, sőt új vonalak nyitása. Első lépésként 1991-ben az egykori Djurgårdslinjen egy szakasza nyílt meg, egyelőre még csak nosztalgiaszerelvényekkel lebonyolított múzeumjáratként. 2000-ben aztán követte az első modern villamos, a mára 11,5 kilométeres vonallá bővült Tvärbanan.
Fák között(fotó: Leif Spångberg)
Idén augusztusban (21-én, egészen pontosan) pedig a Djurgårdslinjen is továbbfejlődött: a múzeumi vonal megújult, 500 méterrel meghosszabbodott és új járművek kerültek rá. A 7-es számmal ellátott vonal immár három és fél kilométeres lett, a neve pedig Spårväg City lett, jelezve, hogy a projekt keretén belül ismét visszatérnek a villamosok a svéd főváros belvárosának utcáira. Az új vonal átadása végül a régi vonal teljes felújításával, illetve a remíz átalakításával 288 millió svéd koronába került az eredetileg betervezett 228 helyett, ez 8,7 milliárd forintnak felel meg.
Dombok között (fotó: Leif Spångberg)
A vonal kiszolgálására eredetileg azt a hat Bombardier Flexity Swiftet szemelték ki, melyet a holland Gouda-Alphen aan den Rijn vonalon használtak, és ahol a kisérleti vonal 2009-es koncepcióváltása után nem volt igény ezen villamosokra. Kiderült azonban, hogy a stockholmi vonal szűk ívein a holland kocsik képtelenek boldogulni, így más után kellett nézni. A megoldást végül hat új kocsi leszállítása jelentette, melyek jövő év tavaszán-nyarán érkeznek meg. Az új, 70%-ban alacsonypadlós Flexity Classic típusú kocsikat szintén a Bombardier szállíthatja le. Az új kocsik darabja majd' egymilliárd forintba került a svédeknek.
Házak között (fotó: Leif Spångberg)
Hogy a járműhiányt addig is megoldják, és a vonalat elindíthassák, a Bombardier közreműködésével három-három frankfurti és norrköpingi Flexity Classicot sikerült kölcsönözni. A kocsikkal 15 perces követést tartanak fenn az új viszonylaton, csúcsidőben 7,5 percre sűrítve.
Át a névadó Djurgården-szigetre. (fotó: Leif Spångberg)
Érdekesség, hogy a vonal üzemeltetését a többi villamosvonalon megszokott Veolia helyett a korábban a nosztalgiavillamost szinte hobbiból üzemeltető Stockholms Spårvägar cégre bízta az új viszonylat kezelését is. A céget 1987-ben a több svéd nosztalgiavonalat üzemeltető Svéd Villamosvasúti Egyesület alapította. Honlapjuk részben egyébként magyarul is elérhető.
A vonal újjáélesztése ezzel nem ért véget, tervben van a folytatások minél gyorsabb kiépítése. (térkép - feketével a meglévő, kékkel a tervezett vonalszakaszok vannak jelölve) Végül is, az a 120 CAF kocsit el kell helyezni valahová....