Technikai okokból közel egy hónapig szünetelt a blog, így nem volt lehetséges a debreceni illetve miskolci villamostenderek eredményeinek rögzítése. Pedig Szeged után - aki közel két év előnyben van a másik két városhoz képest, és már az első villamosát is megkapta - Debrecen és Miskolc is úgy tűnik, sikeresen zárta le a villamostenderét, előbbi hatodik, utóbbi negyedik próbálkozásra.
Nézzük mi lett a vége Debrecenben.
A hatodik tendernél Debrecen valami újjal próbálkozott: a korábbi, jellemzően a műszaki dokumentációk pontatlanságán megbukó tenderek, majd az ebből eredő elmarasztaló KDB döntéseket követően a hatodik tenderen úgy döntöttek, a pályázóknak nem kell részletes műszaki dokumentációt benyújtaniuk, elég, ha nyilatkoznak arról, megfelelnek az ajánlati dokumentáció mellékleteként jelölt elvárásoknak.
Az újítás bejött: egyrészt a korábbi tendereknél többen indultak, szám szerint hatan, másrészt eredményt is sikerült hirdetni, a spanyol-baszk CAF-ot nevezve meg nyertesnek, harmadrészt pedig az immár elmaradhatatlan KDB eljárások (melyek elemzését még a héten külön posztban teszek közzé) után október 11-én szerződést is sikerült kötni a spanyolokkal.
Odáig persze rögös volt az út, a hat induló (a CAF mellett a nagy versenytárs AnsaldoBreda, a feltörekvő Solaris, a svájci Stadler, a cseh Skoda, és az újonnan induló Astra) közül négyet - az az Ansaldon és a CAF-on kívül mindenkit - kizártak formai okokra hivatkozva, a Solarisnak és az Astrának már a referenciája sem volt megfelelő a debreceniek szerint.
A CAF a nyertes tehát, ő szállíthatja le a debreceni kettes villamosra a 18 darab, egyenként 32,5 méter hosszú, 2650 mm széles kocsit, összesen 38 millió euróért. Ez egy kocsira vetítve igen alacsony árat jelent nemzetközi összevetésben. A 38 millió eurónak 77,14%-át az Unió, 13,61%-át az állam, 9,25%-át pedig Debrecen állja.
Debrecen ezzel nem dőlhet hátra, továbbra is kritikusan, odafigyelve kell működnie. A sikeres - műszaki dokumentáció nélküli - eljárásrend egyik következménye ugyanis, hogy a jármű jellegrajza és műszaki dokumentációja csak ezután kerül átadásra, a szerződést követő 45 napon belül. Reméljük a CAF megfelel minden elvárásnak, és nem nézünk újabb pereskedés elébe.
Amennyiben rendben haladnak a dolgok, abban az esetben várhatóan 2013 júliusában érkezhet meg az első CAF - írjuk ki a teljes nevét: Construcciones y Auxiliar de Ferrocarriles S. A. - Urbos 3-as Debrecenbe, melyet követve 2014 januárig megérkezne a többi 17 kocsi is.
Reméljük minden rendben lesz, gratulálunk Debrecennek!
A látványterv variánsok a 2-esvillamos.hu hivatalos projektoldalról származnak.