2008 pont olyan jó év, volt mint az eddigiek, a tömegközlekedés térnyerése az elmúlt évek tendenciáinak megfelelően folytatódott, számos új metró-, és villamosvonallal lett gazdagabb a világ. Valami elindult nálunk, és a többi közép-európai országban is, egyre-másra bukkanak fel a tömegközlekedési projektek, villamostenderek szűkebb pátriánkban is. Nézzük tehát, mi is történt idén, kezdjük a metrókkal.
A metróvonalak folyamatosan hosszabbodnak, 34 városban adtak át ilyen-olyan metróhosszabbítást, a ténylegesen új metróvonalak száma azonban mindössze 7 volt, többségük Ázsiában. 1-1 vonalat adtak át Szentpéterváron, Teheránban, Tokióban, Jokohamában, Santo Domingoban, 2 vonalat pedig a dél-tajvani Kaohsiungban. Az olasz Perugiaban átadott izét nevezhetnénk bizonyos szemszögből metrónak is, hisz más forgalom által nem zavart, kötöttpályás közlekedési eszköz, kapacitása azonban annyira ellentmond ennek, hogy a helyiek által csak Minimetrónak nevezett városi közlekedési eszközt egyszerűen nem lehet ebbe a kategóriába sorolni igazából, maradjunk a people mover elnevezésnél. Újabb, nagyzolásból metrónak nevezett üzem.
Az év leghosszabb metróátadását idén is Ázsiában kell keresni tehát, a frissen, két vonallal avatott tajvani üzem összhossza 42,7 km, tehát a budapesti hálózatnál már nagyobb, holott a város maga kisebb fővárosunknál.
Mindenképp érdemes megemlíteni, hogy 2008 sok szempontból Közép-Európa éve volt, ha a metróátadásokat nézzük, új szakaszt adtak át Prágában, Varsóban, Kijevben, Bukarestben, és Bécsben is, elkezdődött a második vonal építése Szófiában.
A metró nálunk is épül persze, mint ahogy az elmúlt években mindig, de új metróvonalunk építése az idei évben sem volt zűrök nélküli, engedélyezési problémák miatt megálltak a pajzsok a Gellért tér előtt, át kellett tervezni a Fővám teret, kötbérek emlegetése repkedett mindkét oldal felé. Új, kettes metrón közlekedtetni kívánt metrókocsijainkat az igéretek ellenére nem láttuk idén, bár az első példányok elkészültek az Alstom lengyelországi üzemében. A késlekedést állítólag egy, a magyar szabványnak nem megfelelő homlokfali vészkijárati kialakítása okozza. Reméljük, idén azért tesztelhetik már az utasok is az átjárható vonatokat.
Szintén idei és hazai metrós hír a KöKi, Budapest egyik keleti, meglehetősen szégyenteljes kapujának részbeni elbontása. Bár a csomópont elrendezése az intermodalitás jellegét tekintve a legjobbak között volt Budapesten, a karbantartás és felügyelet hiánya erősen leharcolttá tette a nem is olyan öreg építményt.
folyt. köv. a villamosokkal ide kattintva.
(Az első képen a perugai izé, a második képen az egyik kaohsiungi állomás, a harmadikon egy prágai állomás, a negyediken meg ugye a KöKi látható)