Genova: Az AnsaldoBreda újabb piacra igyekszik betörni a hazai villamostendereken is ajánlott Sirio modellel, a cél ezúttal a 24 kilométer hosszú, méteres nyomtávú Genova-Casella vonal meghódítása. Bár tram-trainként aposztrofálják az új járművet, egyelőre hivatalos szinten nem döntöttek arról, (vagy legalábbis én nem tudok róla) hogy a vonalnak városi, valódi villamosüzemű szakasza is lenne. Ennek, valamint a 2013-ig leszállítandó egy kocsi paramétereinek köszönhetően inkább beszélhetünk egy könnyűszerkezetű elővárosi vonatról, mint valódi tram-trainről. A kocsi a bergamoi járgányokhoz lesz hasonló kialakításban, hossza 42, szélessége 2,65 méter lesz, oldalanként azonban mindössze két-két ajtaja lesz.
Mestre: Február 9-én elkezdődtek a mestrei villamos tesztfutásai. A tervek szerint az első, 6,5 kilométer hosszú vonalszakaszt - egyelőre Mestren belül - idén november 26-án nyitják meg. A Translohr rendszerben megépült vonal folytatását, a velencei kapcsolatot biztosító szakaszt egyelőre nem látni, mikor adhatják át, az előrejelzések 2015-18 közötti időszakról szólnak. A velencei people movernél beharangozott átszállókapcsolatra egyelőre tehát várni kell.
Palermo: Bár a palermoi villamosvonal még sehol nincs, átadása nem várható az elkövetkező másfél évben, a vonalra rendelt 17 darab Bombardier Flexityből az első elkezdte tesztjeit a bécsi tesztpályán. A 32 méter hosszú, 2,4 méter széles kocsi a már korábban Heidelbergnél bevezetett MITRAC energiatárolásra alkalmas rendszerrel is fel van szerelve.
Panamaváros: Korábban már írtam pár sort a panamai metróról, közben kiderült, hogy mely konzorciumok lehetnek esélyesek a vonal megépítésére, és a kocsik szállítására. A három, lentebb felsorolt konzorciumon túl indult volna egy negyedik is (SNC Lavalin International Inc, Panametro, Metro de Panamá, Chinese PTY Metro), az előírt követelményeket azonban nem tudta teljesíteni.
A három induló tehát a következő:
- CIMA:Acciona Infraestructuras, Misubishi Corp, MHI, CAF and Constructoras ICA of Mexico;
- Línea Uno: Construtora Norberto Odebrecht and Fomento de Construcciones y Contratas;
- Grupo Italiano Metro
Panamá:Impregilo Spa, Astaldi Spa and Ghella Spa.
A Línea Uno konzorcium Alstom, a Grupo Italiano pedig nevéhez méltóan AnsaldoBreda kocsikat szállítana az új, 14 kilométer hosszú metróvonalra. A nyertes pályázót júliusban nevezik meg.
Réunion: Korábban egy teljes bejegyzést szenteltem a Réunion partmenti városait összekötő, hidakkal, és alagutakkal zsúfolt városközi villamosvonalra, mely meglehetősen nagyvonalú beruházásnak tűnt akkor. Most úgy tűnik, veszélybe kerülhet a megvalósítás, márciusban ugyanis új vezetője lett a tanácsnak, aki már kampányában is élénken tiltakozott a vonal ellen, helyette a forrásokból inkább egy új parti utat építene ki. Hogy mi lesz végül az összesen 1,6 milliárd eurós projekttel, azt nem tudni, annyi bizonyos, hogy a tavaly decemberben az építést, illetve 45 évnyi üzemeltetést elnyerő konzorcium - melynek tagja a Veolia és a Bombardier is - már jelezte, hogy a beruházás törlése esetén kompenzációra tart igényt.
Verona: Bár korábban a város vezetői fejében villamos építése fogalmazódott meg, jelenleg úgy tűnik, hogy végül a "modern" tömegközlekedési rendszer egy Phileas rendszerű busz lesz. A koncepcióváltás Réunionhoz hasonlóan itt is a politikai vezetők cseréje miatt következett be,eltüntetve így a költségek egy részét. Bár számomra nem tűnik valóban összehasonlíthatónak a klasszikus villamos, és a nyomvonalvezetéses busz, kíváncsi vagyok, hogy a sorozatos eindhoveni problémák után egy olasz környezetben hogy állná meg a helyét egy ilyen járgány. (Bár Verona nem Dél-Olaszország, a robogók, és a közlekedési morál miatt mégis úgy gondolom, hogy az automata vezetés nem valósítható meg - de akkor miért van szükség a Phileas rendszerre, miért nem elég egy buszsáv?)
A 23,8 kilométeres vonalat 2013-ban tervezik átadni, de nem csodálkoznék, ha itt is változások következnének be még.
A képek forrásai sorrendben: www.weitzel.info, www.bahnindustrie.at, www.tramtrain.fr, wikipedia